Με απόφαση της Γενικής Διευθύντριας Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία αναρτήθηκε σήμερα στη "Διαύγεια", εγκρίθηκε η τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο: "Μονάδα Επεξεργασίας Αστικών Αποβλήτων Περιφέρειας Ηπείρου".
Για τη θετική εξέλιξη ενημέρωσε σήμερα το απόγευμα το Περιφερειακό Συμβούλιο, η Αντιπεριφερειάρχης κ. Τατιάνα Καλογιάννη, αρμόδια για θέματα Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Περιβάλλοντος και Υποδομών.
Όπως ανέφερε το έργο δημοπρατήθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις του Νόμου που διέπει το χρηματοδοτικό πλαίσιο ΣΔΙΤ, ανακηρύχτηκε ο προσωρινός ανάδοχος μετά από πανθομολογούμενη άρτια και αδιάβλητη διαδικασία και επιτεύχθηκε μια δίκαιη και ωφέλιμη προσφερόμενη τιμή ανά εισερχόμενο τόνο.
"Από τον Απρίλιο του 2015 - πρόσθεσε- μέχρι σήμερα κωλυόταν η υπογραφή της σχετικής σύμβασης εκ του γεγονότος της μη υπογραφής της τροποποιημένης- αναθεωρημένης υφιστάμενης ΑΕΠΟ του έργου από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Π.Α.Π.ΕΝ..". (Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ενημέρωσης προς το Περιφερειακό Συμβούλιο της κ. Τ. Καλογιάννη).
Συγχαρητήρια προς όσους εργάστηκαν για το θέμα αυτό έδωσε στην τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης. "Δεν μπορεί - τόνισε μεταξύ άλλων- να υπάρχει ένας σχεδιασμός τα τελευταία 6-7 χρόνια με ομοφωνία των Δήμων και να έρχεται ένας Υπουργός και να τα αλλάζει όλα. Ο ίδιος ο αρμόδιος Υπουργός (σ.σ. ο πρώην Αναπληρωτής Ι. Τσιρώνης) από εδώ, τα Γιάννενα, είχε πει πως η Ήπειρος είναι η μόνη Περιφέρεια που δεν έχει πρόβλημα. Πετύχαμε τιμή 41 ευρώ/ανά τόνο, όταν στην Κοζάνη το κόστος ανέρχεται σε 134 ευρώ/τόνο, και στην Αττική τα 60 ευρώ μόνο για ΧΥΤΑ. Αυτό ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της αυτοδιοίκησης στην περιοχή μας. Με ιδεοληψίες δεν πάμε μπροστά. Ήμασταν και θα είμαστε πρωτοπόροι. Αυτό που είχε μπει στο αρχείο, εγκρίθηκε και το έργο προχωρά. Είναι εύκολο να είμαστε ευχάριστοι, αλλά πολύ πιο δύσκολο να είμαστε χρήσιμοι".
Η τοποθέτηση - ενημέρωση της Τ. Καλογιάννη
Κύριες και Κύριοι Περιφερειακοί Σύμβουλοι.
Επιθυμώ στη σημερινή συνεδρίαση να αναφερθώ σε ορισμένα περιστατικά και συμπεριφορές που, κατά τη γνώμη μου, είναι αναγκαίο να τα γνωρίζετε και να τα αξιολογήσετε ανάλογα.
Βασική υποδομή για τη μείωση των απορριμμάτων της Περιφέρειας μας, που θα καταλήγουν προς ταφή, αποτελεί η κατασκευή και λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Αστικών Αποβλήτων Περιφέρειας Ηπείρου, που σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα προβλεπόμενα έργα (μικρές αποκεντρωμένες μονάδες κομποστοποίησης, πράσινα σημεία, σταθμοί μεταφόρτωσης, κ.α.) καταργεί την ανάγκη δημιουργίας νέων ΧΥΤΑ – ΧΥΤΥ και απαλλάσσει από πρόστιμα τους πολίτες της Ηπείρου.
Το έργο αυτό δημοπρατήθηκε με τις προβλέψεις του Νόμου που διέπει το χρηματοδοτικό πλαίσιο ΣΔΙΤ, ανακηρύχτηκε ο προσωρινός ανάδοχος μετά από πανθομολογούμενη άρτια και αδιάβλητη διαδικασία και επιτεύχθηκε μία δίκαιη και ωφέλιμη προσφερόμενη τιμή (gate fee) ανά εισερχόμενο τόνο απορριμμάτων προς επεξεργασία, ανερχόμενης σε 41€/tn.
Από τον Απρίλιο, όμως, του τρέχοντος έτους (2015) μέχρι σήμερα, κωλυόταν η υπογραφή της σχετικής σύμβασης εκ του γεγονότος της μη υπογραφής της τροποποιημένης - αναθεωρημένης υφιστάμενης ΑΕΠΟ του έργου από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Π.Α.Π.ΕΝ.
Στο σημείο αυτό, θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε τα παρακάτω:
1. Το, έργο αυτό είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο με την αρ. πρωτ. 170753/30-09-2013 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής (ΑΔΑ: ΒΛΕΖ0-ΟΣΧ).
2. Η αιτούμενη τροποποίηση – αναθεώρηση της υφιστάμενης ΑΕΠΟ προέκυψε από την ανάγκη να περιλαμβάνει όλες τις τεχνικές εξειδικεύσεις που περιέχονται στην τεχνική προσφορά του Αναδόχου.
3. Η αίτηση μας κατατέθηκε με το αρ. πρωτ. 120463/12768/13-11-2014 έγγραφό μας, στην Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υ.Π.Ε.Κ.Α. και από τον Απρίλιο του 2015 είχε ολοκληρωθεί ο υπηρεσιακός έλεγχος του υποβληθέντος φακέλου, χωρίς να προκύπτει οποιοδήποτε ελάττωμα.
4. Εντούτοις, η έκδοση της ΑΕΠΟ δεν λάμβανε την τελική θεώρηση, αφού ο πρώην Υπουργός Π.Α.Π.ΕΝ., είχε εκδώσει κανονιστική απόφαση βάσει της οποίας στερούσε, από τους διοικητικά υπεύθυνους του Υπουργείου του, την θεώρηση οποιονδήποτε αποφάσεων - αδειοδοτήσεων, αν πριν, δεν είχε αυτός ο ίδιος δώσει αρνητική ή θετική άποψη με τα δικά του κριτήρια.
Σήμερα, μετά την αποκατάσταση της ορθολογικής λειτουργίας της διοίκησης και την ανάρτηση στην Ιστοσελίδα του συστήματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ, της αναθεωρημένης ΑΕΠΟ του έργου, αισθάνομαι την ανάγκη να δηλώσω και στο σώμα αυτό και στους πολίτες, την πλήρη αντίθεση της Περιφερειακής Αρχής σε πολιτικές λειτουργίες και ενέργειες της Κεντρικής Διοίκησης του Κράτους, που:
i. Καταργούν, χωρίς κανένα επιχείρημα, τις συντεταγμένες, νόμιμες, αναγκαίες, πολύχρονες και εργώδεις προσπάθειες των τοπικών κοινωνιών, μέσω των Αυτοδιοικητικών Αρχών, να λύσουν τα ουσιαστικά προβλήματα που τους απασχολούν.
ii. Διαγράφουν, χωρίς κανέναν δισταγμό ή αιτιολόγηση, οικονομικοτεχνικά τεκμηριωμένους σχεδιασμούς, που προωθούν μεσομακροπρόθεσμη επίλυση καίριων και ζωτικών ζητημάτων, που απασχολούν και ταλανίζουν την κοινωνία για πολλά χρόνια.
iii. Προκαλούν τεράστια οικονομικά και επιχειρηματικά ελαττώματα, σε κάθε επιχειρηματική πρωτοβουλία που αναλαμβάνεται ακόμη και υπό το καθεστώς της έντονης ανησυχίας και ανασφάλειας που σήμερα βιώνουμε, και
iv. Αδιαφορούν για τις δυσμενείς επιπτώσεις που δημιουργούνται στην απορρόφηση των κονδυλίων που εισφέρονται στη χώρα μας μέσω των διαρθρωτικών ταμείων (ΕΣΠΑ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Επιπρόσθετα και στο πλαίσιο των ανωτέρω, έχουμε ενημερώσει τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τους πολιτικούς προϊσταμένους του Υ.Π.Α.Π.ΕΝ., για την άποψη μας, ότι το έγγραφο εργασίας που ανακοινώθηκε αδικαιολογήτως εσπευσμένα, την 24η Ιουλίου 2015, με τίτλο: «τελικά διαμορφωμένο κείμενο του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ)», δεν μπορεί να έχει καμία νομική ισχύ, αφού συντάχθηκε και ανακοινώθηκε, χωρίς να υπάρξει δημοσίευση σε ΦΕΚ και χωρίς να έχουν προηγηθεί:
· Η απαραίτητη βάσει της ΚΥΑ 107017/28.08.2006 (ΦΕΚ Β1225/05.09.2006), με την οποία εναρμονίστηκε η Εθνική μας Νομοθεσία με την Κοινοτική Οδηγία 2001/42/ΕΚ, Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
· Η θεσμοθέτησή του ως Νόμος και όχι ως έγγραφο εργασίας, αφού:
o ακυρώνει και καταργεί τα οριζόμενα στο Νόμο 4042, ΦΕΚ Α24/ 13.02.2012 (Ενσωμάτωση της Κοινοτικής οδηγίας 2008/98/ΕΚ) όρια ανακύκλωσης στην πηγή (από 50% σε 65%) και χωριστής συλλογής βιολογικών αποβλήτων (από 10% σε 40%), και
o επιδιώκει να αναστείλει την Υλοποίηση των έργων που έχουν εγκριθεί από Διϋπουργική Επιτροπή τριών Υπουργείων, στα πλαίσια του Νόμου 3389/2005 «Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα» (ΦΕΚ Α' 232/22-9-2005) (όπως τροποποιήθηκε τελευταία με το Νόμο 3483/2006, ΦΕΚ Α´ 169/7.8.2006).
Δεδομένων των ανωτέρω, είναι ανορθόδοξο να θεωρείται η οποιαδήποτε εναρμόνιση με τις διατάξεις του, επιπρόσθετο προαπαιτούμενο για την προώθηση της υλοποίησης των ήδη σχεδιασμένων και εγκεκριμένων από τα όλα τα αρμόδια όργανα, Περιβαλλοντικών έργων.
Εν κατακλείδι, διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε να μαχόμαστε με οποιοδήποτε πολιτικό ή και προσωπικό κόστος, για το κοινωνικό καλό, το δίκαιο, το αξιόπιστο, την πρόοδο και την οικονομική ανάπτυξη της Ηπειρώτικης Κοινωνίας.
Η εποχή και οι διαμορφωμένες συνθήκες, δεν επιτρέπουν και δεν συγχωρούν ολιγωρίες, μεμψιμοιρίες, καθυστερήσεις, προσωπικούς τακτικισμούς και αναχρονιστικές πολιτικές.
Η πρόοδος κατοχυρώνεται και εξυπηρετείται μόνο από συντονισμένο, στοχευμένο και ειλικρινή διάλογο, κοπιώδη εργασία και τεκμηριωμένη γνώση. Τα υπόλοιπα –ξένα προς την δική μας πρακτική- αφορούν ανεδαφικές μεγαλοστομίες και ατέρμονες και αδιέξοδες φιλολογικές προσεγγίσεις.