Ο σχεδιασμός για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στην Ήπειρο βρίσκεται σε εξέλιξη και στην κατεύθυνση των συζητήσεων που έχουν αρχίσει το 2013 από την Περιφέρεια και τη ΔΕΠΑ. Την επισήμανση αυτή έκανε σε σημερινές του δηλώσεις ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο οποίος τόνισε ότι «στο θέμα του φυσικού αερίου κάποιοι μπερδεύονται, κάποιοι δεν έχουν καταλάβει πως δεν είναι όλες οι εταιρείες ίδιες, ότι δηλαδή η ΔΕΠΑ, η ΔΕΣΠΑ, η ΔΕΣΦΑ δεν είναι ένα πράγμα»,.
Ο κ. Καχριμάνης συνεχίζοντας είπε πως η εταιρεία ΔΕΠΑ έχει τον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ, για τον οποίο υπάρχει η παλιά μελέτη που διέρχεται από την Ήπειρο και φτάνει στην Πέρδικα Θεσπρωτίας. «Ήδη σε αυτόν τον τομέα γίνονται απαλλοτριώσεις. Αυτό το δίκτυο ουδέποτε ακυρώθηκε», τόνισε.
Ο Περιφερειάρχης τόνισε πως ο Υφυπουργός Ενέργειας κ. Γ. Θωμάς, σε πρόσφατη επικοινωνία τους, τον διαβεβαίωσε ότι τα 150 χλμ (για την ανάπτυξη δικτύου καταναλωτών) είναι στο πρόγραμμα της ΔΕΠΑ για το 2021-2025. «Όλες οι Περιφέρειες- συνέχισε- είχαμε προτείνει από 21 εκ. ευρώ για να γίνει επέκταση του φυσικού αερίου στην κάθε περιοχή. Και μην κοιτάτε σε εμάς που δεν υπάρχει αγωγός υψηλής πίεσης. Πάτε στη Θεσσαλία, την Κεντρική Μακεδονία, την Ανατολική Μακεδονία- Θράκη. Και δυστυχώς μας είπανε από τη ΔΕΠΑ ότι δεν μπορούν να δεσμευτούν και τώρα ανακοίνωσαν ότι τα 150 χλμ θα είναι από δικούς τους πόρους και δανειοδότηση. Βλέπω ότι αυτές οι εταιρείες και το Υπουργείο δεν στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων», συμπλήρωσε.
Καταλήγοντας σημείωσε: «Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί όλοι αυτοί ασχολούνται και λένε ότι είμαστε εκτός των πλάνων του φυσικού αερίου, όταν εμείς έχουμε και γραπτή πρόταση με 21 εκ ευρώ για τα 150 χλμ του δικτύου καταναλωτών. Ο καθένας αρπάζει μια σημαία ευκαιρίας και βγαίνει να πει κουβέντες. Είμαστε από κοντά σε αυτό το θέμα και δεν μπερδεύουμε τον ρόλο μεταξύ των εταιριών που έχουν σχέση με το φυσικό αέριο».
Γνωστοποίησε επίσης πώς η εταιρεία ΔΕΣΦΑ με γραπτή απάντησή της σε όσα λέγονται αυτές τις ημέρες, αναφέρει πως θα ασχοληθεί κυρίως με την απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλουπόλεως.
Τέλος ο Περιφερειάρχης ανέφερε και τα εξής: «Εμείς κατά καιρούς από το 2018 έχουμε προτείνει διάφορα πράγματα που μπορεί να γίνουν στην περιοχή μας. Μιλούσαμε για υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο θα προμηθεύονται οι τέσσερις μεγάλες πόλεις της Ηπείρου. Αυτό δεν κόπηκε ποτέ. Αν μελλοντικά περάσει αγωγός υψηλής πίεσης, όπως είναι ο ΠΟΣΕΙΔΩΝ, τότε θα συνδεθούν και δεν θα υπάρχει το υγροποιημένο αέριο».
Ο οδικός άξονας Ιόνια – Κακαβιά
Η ανάληψη από την Περιφέρεια Ηπείρου της υποχρέωσης να προχωρήσει τις διαδικασίες για την κατασκευή της οδικής σύνδεσης Ιωάννινα- Κακαβιά, είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, ανέφερε σε σημερινές του δηλώσεις ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης. «Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, δεν το έχει κάνει καμία άλλη Περιφέρεια, αλλά στη σύσκεψη που είχε γίνει με τον Υπουργό Υποδομών μας ειπώθηκε ορθά- κοφτά, ότι στην άλλη περίπτωση, το Υπουργείο θα προχωρήσει άλλη μελέτη για τρίχινο δρόμο», εξήγησε ο Περιφερειάρχης.
Η Ε.Ε.- συνέχισε – για τη χρηματοδότηση έργων που ανήκουν στα διευρωπαϊκά δίκτυα έβαλε «ψηλά τον πήχη» για τα κυκλοφοριακά φορτία. Ως εκ τούτου «κλειδί» για τις μετέπειτα διαδικασίες, αποτελεί η χρηστικότητα του έργου. «Η πρώτη μελέτη που πρέπει να γίνει είναι να αποδείξει τη χρηστικότητα του δρόμου. Εάν δεν αποδειχθεί η χρηστικότητα του δρόμου για διευρωπαϊκό δίκτυο παύει κάθε συζήτηση», τόνισε ο Περιφερειάρχης και συνέχισε λέγοντας μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Ξέρουμε τις δυσκολίες, αλλά είναι μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Το Υπουργείο απέκλεισε το ενδεχόμενο να ασχοληθεί το ίδιο για τετράιχνο δρόμο τουλάχιστον μέχρι το Καλπάκι και για τρίιχνο από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά. Με αίσθημα ευθύνης θα συζητήσω και με τους δημάρχους της περιοχής και με τους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων γιατί θέλουμε ένα ευρύτερο μέτωπο ώστε να λυθεί το θέμα. Οι υποδομές θέλουν πολύ δουλειά, εάν βρούμε συμπαράσταση θα προχωρήσουμε. Η επιτυχία δεν είναι εξασφαλισμένη».
Ο Περιφερειάρχης υπενθύμισε επίσης τη δέσμευση που είχε αναλάβει ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, για διάθεση 100 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα του Υπουργείου εφόσον η Ε.Ε. εγκρίνει την κατασκευή του έργου, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν άλλα 50 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα της Περιφέρειας, ώστε το έργο να κατασκευαστεί με Σύμβαση Παραχώρησης, με την Περιφέρεια να θέτει όρο να μην καταβάλλουν διόδια οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής.
Για τη μετατόπιση των δικτύων
της ΔΕΥΑΙ στην οδό Νιάρχου
Δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας για περαιτέρω καθυστερήσεις του έργου κατασκευής της οδού Νιάρχου, εξαιτίας «εμπλοκής» με την προγραμματική σύμβαση Περιφέρειας- ΔΕΥΑΙ, εξήγησε σήμερα ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, με αφορμή τον προβληματισμό που έχει προκύψει από διαδικαστικά ζητήματα. Μεταξύ άλλων ανέφερε και τα εξής:
«Δημιουργήθηκε ένα θέμα με τη μετατόπιση του δικτύου της ΔΕΥΑΙ στην οδό Νιάρχου. Εμείς ως Περιφέρεια έχουμε προγραμματική σύμβαση με τη ΔΕΥΑΙ και έχουμε προβεί στη δημοπράτηση του έργου. Η μετατόπιση του δικτύου είναι υποέργο του κυρίως έργου, το οποίο έχει εγκριθεί στο σύνολό του από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται να υποβληθεί εκ νέου. Επίσης οι προγραμματικές συμβάσεις που υπογράφονται για συγχρηματοδοτούμενα έργα πρέπει να αποστέλλονται για προσυμβατικό έλεγχο εφόσον ο προϋπολογισμός τους ξεπερνά τα 5 εκ. ευρώ. Αν ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ δεν είχε εξουσιοδότηση από το Δ.Σ. για την υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης, μπορεί και σήμερα να την εξασφαλίσει και δεν πρόκειται για κανένα σοβαρό θέμα».